۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۸۶۵۲۴
حجت الاسلام والمسلمین زمانی در گفت وگو با رسا:

وحدت امت اسلامی یک واجب شرعی و استراتژیک است| برای رسیدن به اهداف و مقابله با دشمن چاره ای جز وحدت وجود ندارد

مسؤول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه تأکید کرد که از نظر دینی وحدت فقط یک تاکتیک نیست که کار موقت ضروری باشد بلکه یک واجب استراتژیک و واجب شرعی ثابت است.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامیداشت هفته وحدت، به تبیین مبانی دینی و عقلانی لزوم وحدت جوامع اسلامی پرداخت و گفت: از منظر عقلی اگر جامعه ای بخواهد به آرمان مشترک خود برسد چاره ای جز وحدت ندارد که نتیجه آن هم افزایی است.

وی افزود: وقتی جوامع با یکدیگر متحد شدند و قوا را روی هم ریختند توان مضاعفی پیدا می کنند تا اهداف مشترک را تحقق ببخشند، اگر جامعه ای به جای وحدت، هماهنگی و مشارکت دچار تنازع و اختلاف شود درگیری های داخلی بین گروه های مختلف ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که در هر جامعه ای ترکیب هایی گوناگونی از گروه های دینی، قومی و حزبی وجود دارد که همه باید متحد باشند، اظهار داشت: اگر جامعه ای با همه تقسیمات گوناگونی که دارد با یکدیگر دچار درگیری و نزاع شوند نتیجه این خواهد شد که توان جامعه از بین رفته و صرف درگیری ها می شود.

وی ادامه داد: اگر این درگیری ها وجود داشته باشد دیگر فرصتی برای انجام کارهای ارزشمند و تحقق اهداف دینی و اجتماعی باقی نمی ماند، اگر این اختلافات منجر به درگیری شد امنیت جامعه از بین می رود و اگر امنیت اجتماعی جامعه ای سلب شود در یک جامعه ناامن نمی توان قدمی برداشت که شاهد عینی آن کشورهای افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق و شرایط ناامن اخیر است.

مسؤول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با بیان این که اختلافاتی که در چند سال اخیر پیدا شده منشأ ایجاد درگیری ها بوده است، ابراز داشت: از ملت مسلمان افغانستان با وجود اختلافات انتظاری نداریم که توانمندی تحقق اهداف عالیه را داشته باشند و دانشگاه های جدید ایجاد کنند و به تولید علم بپردازند، به انرژی هسته ای صلح آمیز دست پیدا کنند و به دنبال نانولوژی بروند.

وی عنوان کرد: از عراق و سوریه هم چنین توقعی نمی رود، نه به خاطر این که این ملت ها استعداد کارهای علمی را ندارند بلکه ملت ها با استعداد هستند اما از آنجایی که به جای وحدت، تنازع و اختلاف حاکمیت پیدا کرده مانع پیشرفت شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر خدایی نکرده در ایران اسلامی در طول این40 سال به جای فرهنگی وحدتی که امام راحل بزرگوار، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مطرح کردند و جامعه پذیرفتند، فرهنگ دیگری وجود داشت امروز کشور به چه مشکلاتی دچار می شد.

وی اضافه کرد: شیعه و سنی و همه جریان ها فرهنگ وحدت را در ایران قبول کردند، اگر در این 4 دهه به جای فرهنگ وحدت اسلامی و انسجام ملی، مانند برخی کشورها درگیری، اختلاف و تنازع وجود داشت تا امروز اثری از تمدن و اقتدار ایران اسلامی باقی نمی ماند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که جامعه با وجود اختلافات مذهبی، قومی و نژادی باید در برابر دشمن مشترک متحد باشند، گفت: امت اسلامی برای دفاع و مقابله با تجاوز دشمن مشترک چاره ای جز اتحاد ندارند چرا که اگر به تنهایی بخواهند دفاع کنند شکست می خورند.

وی افزود: امروز امت اسلام دشمنان مشترکی دارد که آمریکا، استعمار و استکبار جهانی، غارتگران بین المللی و بد خواهان مسلمانان هستند و این دشمنان مشترک شیعه و سنی نمی شناسند، برای شکست دشمنان مشترک باید وحدت داشته باشیم.

مسؤول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با بیان این که وحدت ملت ایران توطئه های استکبار جهانی را خنثی کرده است، اظهار داشت: دلیل موفقیت ملت ایران در جنگ 8 ساله تحمیلی که ظالمانه علیه ایران راه اندازی شد، این بود که همه با هم متحد شدیم و توانستیم از پس جنگ بر آییم و اگر اختلاف داشتیم نمی توانستیم این پیروزی بزرگ را کسب کنیم.

وی با اشاره به مبانی دینی وحدت ادامه داد: از نظر دینی وحدت فقط یک تاکتیک نیست که کار موقت ضروری باشد بلکه یک واجب استراتژیک و واجب شرعی ثابت است و اختصاص به برخی زمان ها ندارد، ده ها آیه در قرآن کریم درباره اهمیت و لزوم وحدت و حرمت اختلاف و تفرقه وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا» ابراز داشت: "وَ اعْتَصِمُوا" امر است و ظهور در وجوب دارد، تلاش عالمان و فرهیختگان شیعه و سنی برای ایجاد وحدت یک واجب شرعی است و ترک آن معصیت به شمار می رود.

وی عنوان کرد: چندین آیه در قرآن کریم نیز مبنی بر نهی از تفرقه و تنازع وجود دارد، "ولاَ تَفَرَّقُوا" و "وَلا تَنَازَعُوا" نهی است که اگر دلیل خاصی برای کراهت نداشته باشیم دلالت بر حرمت دارد؛ بنابراین تنازع و تفرقه امری حرام است.

مسؤول دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برخی از افراد تندرویی که در جامعه مذهبی از سنی و شیعه داریم که معتقد هستند در این شرایط به دلیل تعصبات مذهبی باید اقداماتی علیه مذهب مقابل انجام دهند بدانند که کارهای آنان موجب اختلاف و نزاع می شود و حرام شرعی است.

وی اضافه کرد:  اقداماتی که متدینان به مذاهب انجام می دهند نباید مقدمه نزاع و درگیری شود، اگر کاری سبب نزاع شد حرام محسوب می شود؛ بنابراین تلاش برای ایجاد وحدت امت اسلامی از واجبات بوده و اقداماتی که منجر به اختلاف و نزاع شود حرام شرعی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نتیجه گیری سخنان خود گفت: اگر این موضوع را به عنوان یک مبنا قبول کنیم شاید بعید نباشد که یکی از واجبات حوزه های علمیه، اساتید و طلاب و رسانه ها مانند خبرگزاری رسا تقویت وحدت اسلامی است، رسانه ها باید با انجام گفت وگوها، صحبت با کارشناسان و ارائه تحلیل و آمار ضرورت التزام به وحدت و خطرات اقدامات تفرقه آمیز را تبیین کنند.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر در بین شیعه و سنی کسانی هستند به که اختلافات دامن می زنند و یکی از واجبات رسانه ها این است که اهمیت وحدت را برای جامعه بیان کنند، اگر در این کار قصد قربت هم وجود داشته باشد خداوند به انسان ثواب عنایت می فرماید./

ارسال نظرات